بیدار24

درخواست پرستار سالمند در منزل درخواست پرستار نوزاد و کودک در منزل درخواست پرستار معلول در منزل درخواست پرستار بیمار در منزل درخواست همراه بیمار در بیمارستان درخواست همدم

01 اردیبهشت 1402

فشارخون در سالمندان و 10 غذا برای فشارخون بالا

آیا در مورد فشار خون بالا در سالمندان نگران هستید؟ اگر بله شما تنها نیستید. به هر حال، فشار خون بالا شایع ترین بیماری مزمن در میان افراد مسن است و داروهای فشار خون (BP) از رایج ترین داروهای مصرفی در کشورمان هستند. فشار خون بالا کنترل نشده عامل اصلی شایع‌ ترین علل مرگ و ناتوانی در افراد مسن از جمله سکته مغزی، حملات قلبی و نارسایی قلبی است.

بنابراین مطمئناً برای افراد مسن و برای کسانی که به والدین سالخورده خود کمک می کنند، معقول است که در مورد فشار خون تحقیق کنند. توصیه های فشار خون چیزی نیست که در فواصل زمانی منظم تغییر کند. آنها فقط زمانی تنظیم می شوند که شواهد کافی حاکی از ضروری بودن تغییر باشد. اما توصیه های فشار خون جدید برای سالمندان چیست؟ هنگام کنترل فشار خون سالمندان باید مراقب چه چیزهایی باشید؟. در این مقاله از مجله 60+ به جدیدترین توصیه های فشار خون و روش های مدیریت فشار خون در سالمندان می پردازیم. اگر سالمندتان به فشارخون مبتلا شده است پیشنهاد میکنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید

استانداردهای جدید فشارخون در سالمندان

ایده آل ترین فشار خون در سالمندان در حال حاضر 120/80 (سیستولیک/دیاستولیک) در نظر گرفته می شود که برای بزرگسالان جوان تر یکسان است. محدوده فشار خون در سالمندان از مرحله 1 فشار خون بالا شروع می شود و بین 130-139/80-89 را شامل می شود. قرائت های بالاتر حاکی از فشار خون بالا و خطرناک است. فهرست طولانی از عوارض مرتبط با فشار خون بالا از افزایش خطر نارسایی قلبی تا افزایش خطر نابینایی متغیر است.

بهترین توصیه های فشار خون در سالمندان

برخی از عوامل فشار خون بالا در سالمندان را نمی توان اجتناب کرد، از جمله سن، جنسیت، قومیت و سابقه خانوادگی. اما بسیاری از عوامل مربوط به سبک زندگی را می توان تغییر داد. برخی از رایج ترین عوامل خطر عبارتند از: سیگار کشیدن، استرس، فعالیت بدنی کم، پتاسیم ناکافی و مصرف بیش از حد الکل. داروهای ضد فشار خون نیز می توانند به بهبود موفقیت آمیز فشار خون کمک کنند، اما معمولاً باید همراه با تغییرات سبک زندگی استفاده شوند.

علائم پایین بودن فشار خون در سالمندان

در مقابل، فشار خون پایین (هیپوتانسیون) در 90/60 یا کمتر مشخص می شود. در حالی که فشار خون پایین در سالمندان همیشه جای نگرانی نیست، گاهی اوقات می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل اساسی باشد. به عنوان مثال، فشار خون پایین می تواند نشان دهنده کمبودهای تغذیه ای مختلف، مشکلات قلبی، مشکلات سیستم غدد درون ریز، عفونت شدید، واکنش آلرژیک و انواع دیگر مسائل سلامتی باشد.

تخمین زده می‌شود که از هر ده نفر، یک یا دو نفر بالای 65 سال، افت فشار خون وضعیتی را تجربه می‌کنند. بنابراین خوانش پایین معمولاً جای نگرانی نیست، مشروط بر اینکه عزیزان علائم ناخوشایندی را تجربه نکنند.

برخی از رایج ترین علائم فشار خون پایین در سالمندان عبارتند از: 

  • سرگیجه
  • غش
  • کم آبی
  • عدم تمرکز
  • پوست لطیف
  • خستگی
  • تنفس کم عمق

علاوه بر این، فشار خون بسیار پایین می تواند منجر به شوک شود، یک وضعیت تهدید کننده زندگی که نیاز به کمک پزشکی اورژانسی دارد. علائم شایع شوک در افراد مسن شامل گیجی، تنفس سریع و کم عمق، نبض ضعیف و تند و پوست لطیف است.

اندازه گیری فشار خون استاندارد برای سالمندان

اندازه گیری فشار خون نسبتاً ساده است، اما نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشت. اول از همه، فشار خون ما به طور معمول در طول یک روز تغییر می کند. این می تواند به وضعیت بدن، ریتم تنفس، عوامل رژیم غذایی، داروها و حتی استرس بستگی داشته باشد. حتی در صبح کمتر و در پایان روز بیشتر می شود. به طور خلاصه، سعی کنید هنگام ثبت اندازه گیری ها، زمان را یادداشت کنید.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که داشتن یک بار فشار خون پایین لزوماً چیزی نیست که باید نگران آن باشید. فشار خون طبیعی برای سالمندان می تواند از یک روز به روز دیگر کمی متفاوت باشد. در کنار نظارت منظم و آگاه نگه داشتن پزشک از تغییرات، تلاش‌های کوچک می‌تواند راه درازی برای داشتن زندگی سالم‌تر داشته باشد.

اندازه گیری فشارخون سالمند در منزل

مزایای اندازه گیری فشار خون در سالمندان

  • تشخیص افراد مبتلا به فشار خون بالا
  • میزان شدت فشار خون را تعیین کنید (که به همه ما کمک می کند تصمیم بگیریم که مداخله چقدر مهم است)
  • ارزیابی کنید که افراد چقدر به یک برنامه درمانی پاسخ می دهند، خواه این برنامه شامل تغییرات سبک زندگی باشد یا دارو یا هر دو.

فرآیند 6 مرحله ای برای کنترل فشارخون بالا در افراد مسن

1. یک دستگاه فشارسنج خانگی با کیفیت بالا تهیه کنید.

مطالعات نشان داده‌اند که اندازه‌گیری‌های خانگی بهتر و سریعتر از اندازه‌گیری‌های فشار خون در درمانگاه هستند و هر زمان که نیاز باشد، به راحتی میتوان فشار خون را اندازه گیری کرد. مطمئن شوید که دستگاه فشارسنج شما از نوعی باشد که در بازو بسته میشود (دستگاه فشارسنج مچی به اندازه کافی دقیق نیستند!). از پزشک خود برای تأیید صحت خوانش دقیق دستگاه فشارسنج خانگی خود کمک بخواهید.

2. تا یک هفته، فشار خون را دو بار در روز چک کنید.

از آنجایی که فشار خون به طور مداوم در بدن تغییر می کند، بررسی چندین روز متوالی به این معنی است که شما با یادداشت فشار خون خود میتوانید در نهایت میانگین آنها را محاسبه کنید. سعی کنید هر روز در زمان های مشخصی چک کنید. این میانگین تصویر دقیق تری از فشار خون شما ارائه می دهد.

بررسی صبح و عصر توسط بسیاری از کارشناسان توصیه می شود. این به این دلیل است که فشارخون می تواند در طول روز متفاوت باشد، به خصوص در افرادی که از داروهای فشار خون استفاده می کنند. اما اگر بررسی دو بار در روز خیلی سخت به نظر می رسد، فقط یک بار در روز چک کنید. همچنین متخصصان اغلب می گویند قبل از مصرف هر گونه دارویی، فشارخون را صبح ها چک کنید. 

فرآیند ۶ مرحله ای برای مدیریت و کنترل فشار خون بالا در سالمندان

3. فهرستی بروز از تمام داروهای فعلی تهیه کنید.

پزشکان شما باید دقیقا بدانند که چه داروهایی مصرف می کنید تا برنامه درمان فشار خون در سالمندان را ارزیابی کنند. با فهرست کردن موارد مربوط به قلب یا فشارخون شروع کنید. اما سایر داروهای خود را نیز ذکر کنید، زیرا برخی از داروهایی که برای فشارخون تجویز نمی‌شوند همچنان می‌توانند بر روی فشارخون تأثیر بگذارند.

همچنین تمام مکمل ها، ویتامین ها، گیاهان دارویی و داروهای بدون نسخه را فهرست کنید. حتماً توجه داشته باشید که اگر هر دارویی دقیقاً طبق دستور مصرف نمی شود، ذکر کنید. به ویژه برای پزشکان مهم است که بدانند آیا یک فرد مسن هر یک از داروهایی را که بر فشار خون تأثیر می گذارد، حذف کرده است یا خیر. به هر گونه نگرانی در مورد عوارض جانبی، هزینه یا سایر نگرانی های مربوط به ادامه دارو توجه کنید.

4. روش هایی که برای کاهش فشار خون را که دنبال می کنید، فهرست کنید.

اگرچه داروهای تجویزی اصلی ترین روشی است که پزشکان اغلب برای درمان فشار خون بالا تلاش می کنند، اما نشان داده شده است که بسیاری از تغییرات سبک زندگی به کاهش فشار خون نیز کمک می کند. شما باید به پزشک خود اطلاع دهید که از کدام یک از این موارد استفاده می کنید. همچنین، اگر مایلید هر یک از این موارد را در برنامه مدیریت فشار خون خود بگنجانید، به پزشک خود اطلاع دهید. بسیاری از این تغییرات سبک زندگی برای افراد مسن بسیار عالی هستند. زیرا از جهات مختلف برای سلامتی مفید هستند اما خطرات کمتری نسبت به مصرف داروهای تجویزی دارند.

توجه: روش های اثبات شده برای کاهش فشار خون بالا عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • ورزش
  • رژیم غذایی مخصوص فشار خون بالا 
  • کاهش مصرف سدیم (نمک) به ویژه در افرادی که به نمک حساس هستند
  • سیگار نکشیدن
  • مراقبه
رژیم غذایی مناسب برای فشارخون سالمندان

5. با پزشک خود در مورد مدیریت فشار خون صحبت کنید.

پزشک می تواند به شما در شناسایی یک فشار خون هدف خوب کمک کند و می تواند به شما در ایجاد برنامه ای برای رسیدن به آن هدف کمک کند. اندازه گیری های فشارخون خود و لیست دارویی به روز خود را به همراه داشته باشید. از پزشک بخواهید فشار خون را در حالت نشسته و ایستاده بررسی کند. از پزشک خود بپرسید که با توجه به سابقه سلامتی شما چه فشار خونی را برای شما توصیه می کند. از پزشک خود در مورد نحوه مصرف داروهای فشار خون خود در شب بپرسید.

یک کارآزمایی تصادفی که در سال 2019 منتشر شد، نشان داد که مصرف داروهای فشار خون قبل از خواب (به جای صبح) منجر به کاهش فشار خون و عوارض قلبی عروقی کمتری می‌شود. مصرف داروهای فشار خون در شب احتمالاً راهی ساده برای کمک به مؤثرتر شدن آنها است.

6. برای مدیریت فشار خون خود برنامه ریزی کنید.

هر کاری که شما و پزشکتان تصمیم بگیرید انجام دهید، باید برنامه‌ای برای مشاهده واکنش فشار خونتان به تغییرات ایجاد کنید.

توجه: به یاد داشته باشید که کارشناسان می گویند نظارت بر فشار خون در خانه به مدت یک هفته دقیق تر از یک بررسی بعدی فشار خون در مطب است. حتما از پزشک خود بخواهید که مشخص کند:

  • چه زمانی باید این نظارت خانگی را انجام دهید؟ (بیشتر داروهای فشار خون اثر کامل خود را در عرض 1 هفته از بین می‌برند. تغییرات سبک زندگی هفته‌ها تا ماه‌ها طول می‌کشد تا تأثیر بگذارد.)
  • زمان ویزیت بعدی شما کی خواهد بود؟
  • چه سطحی از فشار خون بالا یا پایین باید باعث تماس با مطب شود؟

چگونه فشار خون را با غذا کاهش دهیم؟

اگر فشار خون بالا برای شما تشخیص داده شده است، ممکن است از خود بپرسید که آیا غذاهایی که می خورید می توانند در وضعیت شما نقش داشته باشند. پاسخ بله است. فاکتورهای سبک زندگی مانند رژیم غذایی می توانند تاثیر زیادی در کاهش فشار خون داشته باشند. در واقع، برخی از افراد مسن می توانند فشار خون خود را فقط با تغییر آنچه می خورند کنترل کنند. این به نوبه خود می تواند به طور بالقوه نیاز آنها به داروهای فشار خون را کاهش یا حتی از بین ببرد.

10 غذا برای کاهش فشار خون

چه غذایی فشار خون را به سرعت کاهش می دهد؟ سریع ترین راه برای کاهش فشار خون به طور طبیعی چیست؟. در اینجا 10 ماده غذایی وجود دارد که می توانند سطح فشار خون طبیعی را افزایش داده و از سلامت کلی شما حمایت کنند:

ماست بدون شیرینی

یک مطالعه اخیر نشان داد که ماست ممکن است نتایج مثبتی برای فشار خون برای افراد مبتلا به فشار خون ایجاد کند. این به مقادیر بالای مواد معدنی کلسیم، پتاسیم و منیزیم نسبت داده می‌شود که تصور می‌شود همگی به تنظیم فشار خون کمک می‌کنند. به دنبال ماست های طبیعی بدون شیرینی باشید که می توانند با میوه ها، دانه ها و آجیل ها برای یک صبحانه یا میان وعده سالم ترکیب شوند.

توت ها

توت فرنگی و زغال اخته سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین هستند. تحقیقات آنتوسیانین ها را با کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون مرتبط دانسته است. در خبرهای خوب بیشتر، توت ها خوشمزه هستند! آنها را روی ماست، غلات یا بلغور جو دوسر خود بپاشید یا به عنوان یک میان وعده بعد از ظهر از آنها لذت ببرید.

چغندر

این سبزی ریشه دار سرشار از اکسید نیتریک است، ترکیبی که نشان داده شده است فشار خون سیستولیک را کاهش می دهد. از چغندر به عنوان غذای جانبی استفاده کنید یا آن را به صورت خام به سالاد اضافه کنید. حتی می‌توانید آب چغندر (بدون شکر اضافه) بخرید تا به تنهایی بنوشید یا به اسموتی اضافه کنید.

سیب زمینی شیرین

سرشار از منیزیم، پتاسیم و فیبر، این غذای فوق العاده یک راه خوشمزه برای کاهش فشار خون است.

سبزی‌های برگ‌دار

کلم، کلم سبز، اسفناج، کلم پیچ و سایر سبزی‌ها سرشار از نیترات هستند که مشخص شده است که فواید فشار خون دارند. به عنوان مثال، می توانید اسفناج را برای یک غذای جانبی خوشمزه تفت دهید، رازیانه را به سوپ اضافه کنید، یا یک دسته چیپس کلم پیچ را در فر بپزید.

ماهی های چرب

ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D هستند که برای قلب مفید هستند. مواد مغذی که می توانند به کاهش و منظم فشار خون کمک کنند. فقط فیله مورد علاقه خود را کمی مزه دار کنید، کمی روغن زیتون اضافه کنید و در فر بپزید.

غلات کامل (به خصوص بلغور جو دوسر)

جو و سایر غلات کامل حاوی نوعی فیبر به نام بتا گلوکان هستند که ممکن است فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهند. صبح خود را با یک کاسه بلغور جو دوسر شیرین نشده شروع کنید، از نان سبوس دار برای ساندویچ های ناهار خود استفاده کنید، یا در کنار شام، کمی کینوا چاشنی شده میل کنید.

پسته

یک مطالعه نشان داد که خوردن پسته می تواند فشار خون را در مواقع استرس زا کاهش دهد. این آجیل های سالم که بهتر است بدون نمک مصرف شوند، می توانند به انواع سالادها طعم دهند. همچنین می‌توانید آن‌ها را به عنوان میان‌وعده مصرف کنید.

موز

فقط یک موز متوسط دارای پتاسیم قوی است: به طور دقیق 422 میلی گرم. لوبیا، گوجه فرنگی، قارچ و آووکادو دیگر غذاهای غنی از پتاسیم هستند که ممکن است به طور طبیعی به کاهش فشار خون کمک کنند.

کیوی

طبق یک مطالعه، خوردن سه عدد کیوی در روز می تواند به طور چشمگیری به کاهش فشار خون کمک کند. همچنین کیوی را میتوان در سالاد یا روی ماست ساده استفاده کرد.

غذاهای ذکر شده در بالا با دستورالعمل های رژیم غذایی DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) مطابقت دارند. DASH یک برنامه غذایی است که توسط موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI) توصیه شده است. با کاهش فشار خون بالا و بهبود سطح کلسترول، خطر بیماری قلبی کاهش می یابد. طرح DASH به طور کلی بر روی موارد زیر تمرکز دارد:

  • خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل
  • محدود کردن نوشیدنی ها و دسرهای شیرین شده با شکر
  • محدود کردن غذاهای حاوی چربی اشباع شده
  • مصرف لبنیات بدون چربی یا کم چرب
  • خوردن ماهی، مرغ، لوبیا، آجیل و روغن های گیاهی

غذاهایی که باید با فشار خون بالا اجتناب کنید

ما در مورد چگونگی کاهش فشار خون با تغذیه صحیح صحبت کرده ایم. اما اگر فشار خون دارید چه غذاهایی را باید حذف کنید؟ در زیر برخی از غذاهایی که فشار خون را به سرعت یا به مرور زمان افزایش می دهند، آورده شده است. آنها را با احتیاط مصرف کنید یا به طور کلی از آنها اجتناب کنید:

  • گوشت های چرب و گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ و سوسیس
  • تنقلات نمکی مانند چوب شور و چیپس سیب زمینی
  • کنسرو سوپ و سبزیجات
  • مخلوط سوپ خشک
  • فست فود
  • کره
  • چیپس سیب زمینی
  • پاپ کورن شور
  • آجیل شور
  • محصولات لبنی کامل شیر
  • چاشنی ها (سس کچاپ، سس سالاد)
  • غذای ترشی در آب نمک
  • برنج، ماکارونی و سیب زمینی

جدیدترین توصیه های مربوط به فشار خون برای سالمندان

توصیه های فشار خون چیزی نیست که در فواصل زمانی منظم تغییر کند. آنها فقط زمانی تنظیم می شوند که شواهد کافی حاکی از ضروری بودن تغییر باشد. اما توصیه های فشار خون جدید برای سالمندان چیست و هنگام کنترل فشار خون سالمندان باید مراقب چه چیزهایی باشید؟

استانداردهای جدید فشار خون برای سالمندان

فشار خون ایده آل برای سالمندان در حال حاضر 120/80 (سیستولیک/دیاستولیک) در نظر گرفته می شود که برای بزرگسالان جوان تر یکسان است. محدوده فشار خون بالا برای سالمندان از مرحله 1 فشار خون بالا شروع می شود و بین 130-139/80-89 را شامل می شود. قرائت های بالاتر حاکی از فشار خون بالا و خطرناک است. فهرست طولانی از عوارض مرتبط با فشار خون بالا از افزایش خطر نارسایی قلبی تا افزایش خطر نابینایی متغیر است.

برخی از عوامل خطر را نمی توان اجتناب کرد، از جمله سن، جنسیت، قومیت و سابقه خانوادگی. اما بسیاری از عوامل مربوط به سبک زندگی را می توان تغییر داد. برخی از رایج ترین عوامل خطر عبارتند از سیگار کشیدن، استرس، فعالیت بدنی کم، پتاسیم ناکافی و مصرف بیش از حد الکل. داروهای ضد فشار خون نیز می توانند به بهبود موفقیت آمیز فشار خون کمک کنند، اما معمولاً باید همراه با تغییرات سبک زندگی استفاده شوند.

فشار خون پایین در سالمندان

در مقابل، فشار خون پایین (هیپوتانسیون) در 90/60 یا کمتر مشخص می شود. در حالی که فشار خون پایین در سالمندان همیشه جای نگرانی نیست، گاهی اوقات می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل اساسی باشد. به عنوان مثال، فشار خون پایین می تواند نشان دهنده کمبودهای تغذیه ای مختلف، مشکلات قلبی، مشکلات سیستم غدد درون ریز، عفونت شدید، واکنش آلرژیک و انواع دیگر مسائل سلامتی باشد.

تخمین زده می‌شود که از هر ده نفر، یک یا دو نفر بالای 65 سال، افت فشار خون وضعیتی را تجربه می‌کنند. بنابراین خوانش پایین معمولاً جای نگرانی نیست، مشروط بر اینکه عزیزان علائم ناخوشایندی را تجربه نکنند.

برخی از علائم رایج فشار خون پایین عبارتند از: 

  • سرگیجه
  • غش
  • کم آبی
  • عدم تمرکز
  • پوست لطیف
  • خستگی
  • تنفس کم عمق

علاوه بر این، فشار خون بسیار پایین می تواند منجر به شوک شود، یک وضعیت تهدید کننده زندگی که نیاز به کمک پزشکی اورژانسی دارد. علائم شایع شوک در افراد مسن شامل گیجی، تنفس سریع و کم عمق، نبض ضعیف و تند و پوست لطیف است.

اندازه گیری فشار خون استاندارد برای سالمندان

اندازه گیری فشار خون نسبتاً ساده است، اما نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشت. اول از همه، فشار خون ما به طور معمول در طول یک روز تغییر می کند. این می تواند به وضعیت بدن، ریتم تنفس، عوامل رژیم غذایی، داروها و حتی استرس بستگی داشته باشد. حتی در صبح کمتر و در پایان روز بیشتر می شود. به طور خلاصه، سعی کنید هنگام ثبت اندازه گیری ها، زمان را یادداشت کنید.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که داشتن یک بار فشار خون پایین لزوماً چیزی نیست که باید نگران آن باشید. فشار خون طبیعی برای سالمندان می تواند از یک روز به روز دیگر کمی متفاوت باشد. در کنار نظارت منظم و آگاه نگه داشتن پزشک از تغییرات، تلاش‌های کوچک می‌تواند راه درازی برای داشتن زندگی سالم‌تر داشته باشد.

سخن آخر

بنابراین اگر تصمیم دارید که فشار خون بالای خود را کنترل و مدیریت کنید، حتما با مشورت با پزشک خود سعی کنید 6 گامی که در بالا ذکر شد را پیاده سازی کنید. برای راهنمایی های بیشتر با ما تماس بگیرید. فراموش نکنید که بهترین توصیه برای کنترل فشار خون مراقبت و داشتن سبک زندگی سالم هست. به همین منظور باید مطابق با توصیه های پزشک خود سعی کنید در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید و مراقب سلامت خود باشید.